Kaiten
Een pirouette tijdens een gevecht, je ziet het zelden. Het lijkt onlogisch om je tegenstander de rug toe te keren, maar als je goed gaat kijken naar de technieken in het kobudo, dan komt de “360” toch vaak terug.
Tijdens de zomer-bbq van kobudo venlo in 2019 hebben we een leuke discussie gehad naar aanleiding van dit onderwerp. Ik ben een groot fan van ‘The Witcher’ en in de games en de boeken komt de pirouette vaak terug. Zie onderstaand filmpje:
Toch komt deze ‘flashy’ move zelden voor in MMA gevechten of op straat. En als je goed kijkt dan is de mens (net als veel andere diersoorten) gebouwd om ‘voorwaarts’ te werken. Onze benen zijn gemaakt om vooruit het snelste te rennen, onze ogen kijken naar voren en onze armen kunnen de meeste kracht leveren in het gebied voor of naast ons lichaam. Een pirouette lijkt heel onlogisch qua biomechanica.
Kijken we dan terug in het kobudo, dan zie je in veel kata toch die 360 graden draai terug komen. Bijvoorbeeld yarugawa no tonfa, Hamahiga no sai, zen hara en kanugawa no tinbe. En in het kihon hebben we de serie kaiten.
Persoonlijk heb ik weinig wedstrijden gevochten, en ook zelden op straat. In die situaties is het nooit in me opgekomen om een pirouette te maken. Ik hield mijn ogen gericht op de tegenstander. Toch heb ik deze move talloze keren gebruikt in een ander soort conflictsituatie: bij het passeren van de tegenstander tijdens basketbal. Wanneer een tegenspeler de bal wil afpakken (aanval) moet deze reiken en vaak het gewicht op het voorste been plaatsen. Het is dan heel gemakkelijk om rug tegen rug te draaien en te passeren zodat je kunt schieten op de basket (een kritische aanval). In de video hieronder wordt het mooi beschreven.
Wellicht dat daar de beweging in onze kata vandaan komt. Om een gevecht te winnen hoef je niet altijd je tegenstander uit te schakelen. Soms is passeren ook goed genoeg. En daar kan een pirouette heel nuttig voor zijn.
Heb je zelf wel eens pirouettes toegepast? Laat een reactie achter onder dit bericht. 🙂
Osu!